Norrtälje tidning har en efterlängtad nyhet på förstasidan idag. Sedan tiden för andra världskriget har det varit aktuellt, senare angeläget och sedan flera år akut nödvändigt: att få ut all den biltrafik som idag passerar genom centrala Norrtälje, ut från stan till en förbifart. Västra vägen är en Förbifart värd namnet, den kommer att fylla den funktionen. Få förstår varför den inte finns sedan decennier.
Det är idag så mycket trafik som inte har någon annat val än att köra genom centrala Norrtälje, tvingas in och passera nålsögat, den tvåfilaga vägen på bron över Norrtäljeån, utan att ha något ärende i centrum. Jag ser fram emot den dag den nya Västra vägen öppnar för trafik.
Däremot kommer inte den av makthavarna i huvudstaden hett förespråkade ”Förbifart Stockholm” att få effekten
Förbifart. Den kommer bara att bli en ny infart mot city, attrahera fler fordon. Det stora trafikflödet kommer att ta av in på de avfarter mot centrala staden som är skissade. Stockholm proppas igen ännu mer. Hur många procent som i realiteten kommer att verkligen åka förbi staden på en sådan led måste analyseras bättre. Pengarna, det är många miljarder, bör i stället läggas på i första hand spårbunden kollektivtrafik.
På samma NT:s förstasida publiceras den ett par dagar gamla, men ack så välkomna, nyheten om 17 miljoner till Barnens Ö: Ibland svänger beskeden i Stadshuset som en vimpel i vinden – Man går först ut med ett illa genomtänkt besked i massmedia, sprider stor oro, viftar med EU-reglementen som argument. Och slår sig sedan - efter att man fått backa från beslutet efter medborgarnas protester - för bröstet och pekar på hur bra beslut man tar!:
Nu gäller det en snart 90-årig institution i vår vackra skärgård, Barnens Ö:
I mitten på maj 2009 gick majoriteten i Stockholms stad ut med det chockerande beskedet: - ”Vi måste sälja Barnens Ö, bäst att stycka upp marken! Vi får inte ge ekonomiskt stöd direkt till verksamheten – det strider mot EU:s konkurrenslagstiftning”. (Sicket struntprat!, tänkte jag)
Protesterna kom omedelbart och blev massiva. Efter en vecka, 28 maj, tvingades finansborgarrådet Sten Nordin backa och sa sig nu sträva efter att försöka hitta en lösning och ett sätt att finansiera verksamheten! 19 aug beslöt Stockholms fullmäktige att kolloverksamheten skulle få fortsätta åtminstone 1 år till – och så i onsdags beslöts att Stockholm skjuter till 17 miljoner för renovering av kollogårdarna, stoppar deras fortsatta förfall, och på så vis möjliggöra kolloverksamhet många år framåt! Ett riktigt positivt beslutet. Grattis Barnens Ö!
Vi har sedan 1921, beläget på sammanväxta öarna Lingslätö och Granö, mellan Väddö och Björkö, i Barnens Ö en barnkoloniverksamhet som fortfarande fyller en mycket viktig funktion för stadens barn, framför allt för dem som annars skulle gå kvar i stan hela sommaren. Och idag gäller det idag ofta barn med invandrarbakgrund, som gläds åt för dem helt nya upplevelser när de får komma ut till Ålands hav. Behovet av information om Barnens Ö på en rad ”invandrarspråk” och på lätt svenska är stort och måste påskyndas. Det finns visst bara information om kolloverksamheten på Barnens Ö på svenska idag, om jag uppfattat det rätt. Nu blir det snart en ändring på det också.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar