onsdag 16 februari 2011
Pendelbåten går - när bussen står. Och SL-kortet gäller.
Fredagen då snöfall lamslog mycket, inte minst all busstrafik i stad och län - då ville jag ut och åka en tur med båt! – ”Sjövägen”, pilotprojektet med kollektivtrafik till sjöss mellan Stockholm (Nybroviken), Nacka (Saltsjökvarn, Finnboda och Nacka strand) och Lidingö (AGA/Dalenum). Linjen har funnits några år, men sedan augusti 2010 gäller SL-kortet!
Resor med kollektivtrafik i länet, oberoende om underlaget för transporten är land eller vatten, borde kunna ske med SL-kortet, och med samma taxor rakt över! Det har de i västra Sverige, med Västtrafik, samma biljettsystem på lokaltåg, bussar och all skärgårdstrafik med båt!
Jag ska från Årsta till Nybroviken, och avgången 13.00 med m/s Kanholmen för en rundtur, den tar knappt 1 1/2 timme. . Men, som sagt, inga bussar. Och t-banans linje 19 utan ström! God fart på gångvägen tack vare gå-stavar. Jag bor lyckligtvis ganska nära Tvärbanan – tar den för att först åka till Liljeholmen.
25 meter före hållplatsläge i Liljeholmen blir det stopp! Is i spåren! Föraren ger besked – han ska backa tvärbanevagnarna, det blir en bra bit, för att ta sats - men vid samma ställe stopp igen! Bakre vagnen står tvärs över vägarna in i rondellen. Efter en stund kommer besked: vi får stiga av ute i gatan. De som ska mot Alvik får ta tunnelbana till T-centralen och byta mot grön linje där.
Jag kommer med en t-bana för att i tid från T Östermalmstorg hinna gå ned till båten. Inget problem för m/s Kanholmen att ta sig fram mellan isflaken. På radio har resande från och till Nacka denna dag särskilt hänvisats till resmöjligheten med denna pendelbåt. Så mycket trevligare också.
Och enligt trafikinformationen denna dag fungerar även all Waxholmsbolagets trafik, med ett litet undantag, när vinterns återkomst slår ut det mesta till lands. Till sjöss går det bäst!
Detta visar också betydelsen av parallella kommunikationsslag, om ett bryter ihop. Men det är något landstingspolitikerna haft svårt att ta till sig. På denna pendlarbåt kan cyklar tas med utan kostnad – bara de inte blir fler än fyra… så jag ska ha med hojen till våren och cykla upp till föräldrahemmet på norra Lidingö.
Jag har det mysigt ombord, har med kaffe och mackor och aktuella körnoter att sortera in i sin pärm. Kameran hittar hela tiden motiv. Och jag har givande samtal med några resenärer.
Ett mycket forcerat byggande sker vid våra vatten och flera stora projekt som vi ser från båten har redan kommit långt. Visst, det ger ökat underlag för kollektivtrafik på vattnet. Men hamnmiljö och inte minst de tallbevuxna bergsidorna längs inseglingen mot Stockholm har stora värden. Alla nya bostadsområden måste inte doppa näsen i Saltsjön! (eller Mälaren)
Från m/s Kanholmen kan vi se hur stadens gamla kvarnar förvandlas till hotell, kontor och bostäder, Finnboda Varf omvandlas av HSB till ett exklusivt bostadsområde för tjocka plånböcker, Nacka strand hyser inte längre J V Svenssons automobilbrik (som aldrig tillverkade någon bil utan Avance tändkulemotorer för skutor och båtar) och det nu startade bostadsbyggena vid AGA på Lidingö förvandlar ett annat industriområde. Har finns exempel man inte behöver ta efter i t ex Norrtälje hamn, kanske också se något som kan vara en förebild.
Men glöm inte att vi behöver fungerande kajer! För vi behöver sjöfarten, och det behovet kommer att öka framöver, även in till centrala delar av våra städer, energieffektiva transporter på ett underlag som, utan underhållskostnader, bara ligger och väntar på att tas i bruk – vattnet!
Skär inte av hamnbassänger med broar som utesluter fartygsbesök vid de inre kajpartierna. Se hur man ströp livet vid kajerna i Gävle genom en stor, låg bilbro. Gör inte om samma sak i Norrtälje!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar