Ibland ger sig tekniken ut på irrvägar, styrd av obegripliga mänskliga beslut, eller brist på kreativt tänkande:
Tvärbanan i Stockholm ska byta ut sitt signalsystem, för att möjliggöra femminuterstrafik. Säkerhetssystemet måste uppgraderas. Det är bra att det ska göras. Men helt ofattbart är att Tvärbanan ska behöva vara totalt avstängd under ett helt halvår 2012, för att dessa jobb ska kunna utföras. Borde det inte vara möjligt att bygga upp det nya systemet medan det gamla är i funktion och så göra en kortare avstängning när det nya ska kopplas in och provköras?
Tänk rusningstrafik och avstängd bana under ett halvår! Mängden ersättningsbussar kommer tidvis att skapa kaos på flera ställen. T ex genom Årstadal, där redan den busstrafik som går där idag har svårt att ta sig fram på de trånga gatorna i området, och är mycket tätt exploaterat. Ersättningsbussar får varken plats vid Alvik eller i Gröndal, det har SL:s egna ingenjörer sagt till lokalpressen. Och ett olöst problem är att komma över mellan Gröndal och Stora Essingen, eftersom Essingeleden tydligen inte kan användas av ersättningsbussarna! Och vid Gullmarsplan är det svårt att föreställa sig hur en enda buss till skulle få plats i rusningstid, när resandeströmmen är som tätast.
Vi har skickat folk till månen, vi har lyckats konstruera dykfarkoster för att utforska de största havsdjupen och konstruerat kiselminnen på många gigabite, så små att de får plats på ett knappnålshuvud - men bygga upp nytt signalsystem på Tvärbanan under pågående trafik, får inte ens planerarna i uppdrag att projektera! Man börjar med ett ”det går inte”. Visserligen ska samtidigt också en del hållplatser längs linjen byggas ut, men möjlighet till annan lösning än avstängning i ett halvår måste finnas!
Innan allt är prövat finns det inget som inte går, det är bara vissa saker som är lite svårare!
Nu ska jag gå några ärenden, och sedan ta mig en tur med Tvärbanan, tror jag. Gäller att passa på innan den stänger!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar