måndag 8 mars 2010

Inte Vin&Sprit-museum i Stockholms Sjögård! Värna det maritima arvet.


Galärvarvsområdet på Södra Djurgården är av mycket stort kulturhistoriskt värde i synnerhet för vårt maritima kulturarv och bör så långt möjligt reserveras för att manifestera detta.
Jag instämmer till fullo med senaste Hamnkvartersnytt (009/2010), Gustaf Taube skriver:
”Stockholms Stad har planansvaret men området är både av riksintresse och omfattas av strandskyddet, dessutom är det en pärla i Nationalstadsparken.” ··· ”Vi måste se till att bevara och utveckla Stockholms maritima särart och inte ställa oss i skamvrån genom att radera ut vår identitet. Attraktionskraft skapas genom att berätta stadens historia och visa på dess mångfald…”.

Det senaste är ett riktigt stolpskott till beslut, som kan drabba den goda idén med helheten Stockholms Sjögård hårt: Beslutet att långtidsarrendera galärvarvsskjulen till Vin&Sprit-historiska museet, som man av någon konstig sorts välvilja vill ge del av de publikströmmar som idag söker sig till Vasamuseet, skutkaj, Isbrytaren St Erik och fyrskeppet Finngrundet. Detta utan att se vad man ställer till och utan att Vin&Spritmuseet har något med det maritima Stockholm att göra (förutom att man en gång körde vin i stora tankbåtar till Årstadal, billigt "härtappat").
Vad gör alltså Vin&Sprit här? Ska man ställa ut en stor samling flaskskepp? Nej. Originalen till V&S långa serie av annonser från den världsomfattande reklamkampanjen för Absolut Vodka med från kända, moderna konstnärer beställda bilder har man utropat som huvudnumret. Inte har det ett skvatt med maritim kultur att göra. Dessutom är det reklam för att märke idag ägt av franska Pernod-Richard.
Ska den unika båtsamlingen i Båthall 2 få vika för en flaska vodka? Absolut Dumt!

Marinens utrustning av sina fartyg har en lång historia på Galärvarvet, som mest hade det 1400 anställda! Idag byggs inga fartyg här, men kulturhistoriska värdefulla fartyg finns att se och vi har stora maritima samlingar som behöver tillgängliggöras för den breda publiken. Mycket av det goda arbetet för en utveckling av Stockholms Sjögård som gjorts under många år kan med ett obetänksamt klubbslag slås i sank. Men beslut kan också rivas upp - så länge inte de satts i verket. Tänk Om nu! och förlägg V&S museala samlingar till en annan plats! Gustaf Taube igen: ” Beslut som fattas nu kan omöjliggöra framtida maritima förändringar.”
Från var kommer tanken och förslaget att hyra ut galärvarvets skjul till Vin&Sprit-historiska museet? Det måste vara ännu en person, i den långa rad av beslutsfattare som inte vänder blicken mot det levande vattnet, utan vänder ryggen till, inte ser vilken självklar central roll Stockholms maritima kulturarv måste ha! Sjöfart, och handelsvaror som kom sjövägen, var upphovet till att Stockholm som stad över huvud taget grundades.
Idag är en resa med båt längs Stockholms kajer och genom Stockholms inlopp en av de största höjdpunkterna för de allt fler turisterna i vår huvudstad. Det maritima arvet i Stockholm är guld värt!
Begreppet Stockholms Sjögård omfattar Skepps- och Kastellholmarna, Varvsön Beckholmen, Rosenvik, Nya Djurgårdsvarvet, Galärvarvet och Blasieholmen.
För att läsa mer om Sjögården gå till hemsidan www.sjogard.se

AD 2010-03-08

Bilden: Skepp i flaskan - dock inte i Absolut Vodka. En liten modell av Rouald Amundsens Gjøa, som var det första skepp som seglade genom Nordvästpassagen. arrangemang och foto@ Anders Djerf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar