måndag 1 februari 2010
Klimatpåverkan och kollektivtrafik
Soligt, skidföre, vykortsvacker skog. Stundom smällkallt, oftast uthärdligt. Men då måste vi också ha uppvärmda hus, varma rum att komma in i efter den uppfriskande skidturen, färden på långfärdsskridskor eller långpromenaden. Hemma jobbar radiatorerna för fullt.
Detta kräver med den ihållande kyla vi har denna vinter, att också mindre miljövänlig produktion av el och fjärrvärme måste igång, med fossilt bränsle som drivmedel. Detta samtidigt som vi raskt måste minska våra koldioxidutsläpp och stoppa upp den globala uppvärmningen. Ismassorna i Arktis och Antarktis krymper katastrofalt snabbt liksom glaciärerna runt vårt klot. Hotet mot vårt klimat är allvarligt.
Det gäller att vi så långt möjligt, där vi inte redan gör det, övergår till förnybara bränslen och drivmedel, som biogas, vatten- vind- våg- och solkraft. Men då måste anläggningar anpassade för detta finnas i tillräcklig omfattning.
Tyvärr visar detta också på hur beroende vi har blivit av kärnkraften. När det hårda kylan slog till så stod flera reaktorer avstängda för planerat underhåll. Och då måste oljeeldade värmekraftverk igång. - Hur kan man planera underhåll av kärnkraftreaktorerna till mitt i vintern?? Det finns ett sommarhalvår med betydligt mindre risk för minusgrader. Jag är sedan folkomröstningen 1981 kärnkraftsmotståndare, men nu måste alternativ med stor kapacitet skapas, för att vi ska kunna avveckla kärnkraftverken.
Och den extra kraftproduktionen som nu akut måste startas upp är också dyrare, när elfakturan når den enskilda konsumenten mycket dyrare. De vinstdrivande elbolagen skor sig grovt på kylan, gör med sina påslag stora vinter på att vi drabbas av perioder av extra kallt väder.
Men mycket snö ställer också ovanligt stora krav på snöröjningen. Här såg man vid första stora snöfallet hur överrumplad organisationen var, det dröjde med plogning, och i synnerhet på trottoarer och gång- och cykelvägar. Trottoarerna är nu, i bl a Stockholm, inte minst i närförorterna, i stället för gångvägar stora upplagsplatser för de massor av snö som inte längre får tippas i Mälaren.
Nu är väglaget många gånger inget för den egna bilen (om man nu har någon). Då blir pressen på kollektivtrafiken ännu större, redan fulla avgångar fylls tills bristningsgränsen. Om de över huvud taget går. Särskilt pendeltågen har återigen visat sig vara den svagaste länken i vintertrafiken, för vilken gång i ordningen. Mer än timslånga förseningar, upprepade gånger. Det innebär för många resenärer också missade anslutningar till buss eller tåg. Nu krävs omfattande extra åtgärder av SL för att modernisera pendeltågens vagnpark och av Banverket att de uppgraderar växlarna så de inte fryser, om trafiken ska fungera. Här ser vi också bristerna på framförhållning. Högst ansvariga för verksamheten finns bland politikerna i de folkvalda församlingarna, i Stockholms och de flesta kranskommuner och i vårt län och i riksdagen denna mandatperiod från samma allians. Vi byter ut dem allihop i september 2010! Med nuvarande opposition vid makten kan ju i varje fall inte bli sämre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar