När jag ser den presentation av nya Slussen, och kommentarer till den, som finns i flera tidningar i veckan blir jag riktigt bekymrad.
Jag är nämligen av den bestämda meningen att den fria vyn mot Stockholms vatten måste bevaras! Oavsett vad byggnaderna ska användes till får det inte byggas nya kvarter på Södermalmstorg och vid Ryssgården så nära Katarinahissen! Idag har vi utsikt mot Riddarfjärden och Gamla stan och åt öster mot Strömmen. Fartygstrafiken och Stockholms inlopp upplevs under Katarinahissens höga hissbro. Detta ”titthåll mot havet” får inte heller proppas igen!
Ett nytt kvarter på Södermalmstorg, som man föreslår, och insmickrande kallar ett hus för kultur, kommer att för evigt förstöra en viktig del av det som är Stockholms attraktionskraft som turiststad och fina upplevelse för oss som bor här: utsikterna över vattnen.
Att komma ned från Hornsgatan, eller upp från tunnelbanan och se solen återspeglas i fönstren på Gamla Stans fasader, se mot kajerna och Mälarens vattenspegel - och solnedgångarna! Låt oss inte gå miste om det!
Och en öppen plats med fri utsikt är nödvändig om större folkmassor ska kunna uppleva stora fyrverkerier på Strömmen framöver!
Att man nu inte längre kan se Tantolunden och inte heller Årstaviken från Hornstull tack vare att det senaste nybygget där skymmer allt, är illa nog. Gör inte om samma sak i Stockholms värdefulla stadskärna!
Man säger sig vilja öka upplevelsen av vatten med ”Nya Slussen” vid själva Karl-Johans-slussen. Men samtidigt minskas vattenspegeln! Förslaget innehåller en utbyggnad i vattnet av Munkbroleden vid Kornshamnstorg ”för att många ska kunna promenera och flanera” och på Mälarsidan en skär en ny gång- och cykelbro vattenytan i två delar. Kajdelen jag avser i Gamla Stan heter sedan gammalt ”Kornhamn”.
Och var tar respekten för att Gamla Stan inte tål hur tung trafik som helst vägen, om en 8-filig autostrada byggs mellan Södermalm och Skeppsbron? Skeppsbron är byggd på fyllnadsmassor och gamla sopor! Nej, halvera bilkapaciteten på nya Slussen-bron, ge plats för spårvagn och lägg breda gång- och cykelbanor intill, så kan vi också skippa den separata gång- och cykelbron. Och ge överfarten över vattnet en bro med mer organisk form, mjukt svängd, inte en spikrak motorvägsstump!
ANDERS DJERF 2010-01-29
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar